Strategi

Nyckeln till att lyckas med digital marknadsföring är att arbeta utifrån en strategi med tydligt syfte och uppsatta mål. Detta gäller oavsett aktivitet. Att "bara göra" utan strategi är att famla i mörkret, och det är kan vara svårt att veta om du faktiskt har lyckats med dina digitala marknadsföringsaktiviteter eller inte.

Jag hjälper er att utforma en strategi som ligger till grund för er digitala marknadsföring, så att ni får ut så mycket som möjligt av insatserna och kan visa upp konkreta resultat. Hur strategin utformas beror på olika faktorer som vilken bransch ni är aktiva inom, vad ni har för målgrupp och vad ni har för syfte och målsättningar med er digitala marknadsföring. Det är inte alltid man kan svara på detta, och om så är fallet hjälper jag er att bena ut det. Få hjälp med:


  • Övergripande digital marknadsföringsstrategi (alla kanaler)
  • Strategi för sociala medier (innehållsstrategi och annons/köpstrategi)
  • Strategi för digitala marknadsföringskampanjer 

Medieplanering & rådgivning

 Medielandskapet förändras ständigt och kraven på smarta och effektiva medielösningar som når igenom bruset är höga. Samtidigt är utbudet av kanaler, plattformar och medier är och det kan vara svårt att veta vilken väg man ska gå. Det är viktigare än någonsin att göra medvetna medieval som 

  1. går i linje med syfte och målsättningar,
  2. når rätt målgrupp vid rätt tidpunkt och 
  3. genererar tydliga och mätbara resultat.

Jag hjälper er att planera kampanjer utifrån era specifika syften och målsättningar och säkerställer att ni på ett effektivt och pricksäkert sätt får ut ert budskap i rätt kanaler, mot rätt målgrupp vid rätt tidpunkt med så bra resultat som möjligt. Utöver medieplanering kan jag även bistå med rådgivning gällande förfrågningar och offerter från medier och säljare samt regelbundet uppdatera er om medielandskapet. 

Sociala medier

Facebook, Instagram, LinkedIn eller Snapchat? Att finnas på sociala medier som företag är ett måste; oavsett om ni använder sociala medier för att driva försäljning eller inte. Men måste man finnas på ALLA plattformar? Nej, inte nödvändigtvis.Alla plattformar fyller olika syften. Vilka plattformar just ni ska lägga krut på beror på ert syfte och mål och vad ni har för målgrupp. Jag hjälper er att reda ut vilka kanaler som passar er verksamhet och målgrupp bäst och hur ni använder de olika kanalerna mest effektivt, beroende på syfte och mål. Få hjälp med: 

  • Kampanjplanering och strategi 
  • Annonsering  (uppsättning av kampanj och material, optimering, uppföljning och analys av resultat)  
  • Nulägesanalys av din närvaror i sociala medier och rekommendation på utvecklingspunkter 

Innehållsstrategi & produktion

Reklamtröttheten är ett faktum och för att nå fram med ert budskap är det viktigt att sprida engagerande innehåll som är tilltalande för just er målgrupp. Att enbart prata om era produkter eller tjänster håller inte i längden, istället måste ni fundera på vad ni kan ge för mervärde till era kunder och potentiella kunder. 

Jag hjälper er att utforma en strategi för hur ni bäst kommunicerar i respektive kanal för att nå era mål. Om ni även behöver hjälp med produktion ser jag till att koppla ihop er med någon av kreatörerna i mitt nätverk. 

Projektledning

Ibland räcker tiden inte till och det vore skönt med ett extra par händer. Jag hjälper till att samordna kampanjarbete, produktion etc.